Scrum Master

MakerStreet Development Amsterdam

Wat is vereist?

  • HBO werk- en denkniveau
  • Scrum master certificering
  • 5 jaar werkervaring
  • Goede beheersing Nederlands en Engels
  • Sterke drive voor zelfontwikkeling

Wat krijg je?

  • €3.500 - €3.900 bruto p/m
  • 40 urige werkweek
  • 25 vakantiedagen
  • Zelden werk in weekend
  • Interne opleidingsmogelijkheden

Wat doe je?

  • 40% Afspraak klanten
  • 20% Bijwerken backlog
  • 20% Scrum meetings
  • 10% Persoonlijke ontwikkeling
  • 10% Interne meetings

Deze vacature is gemaakt op basis van gesprekken met medewerkers in de functie. Zo krijg jij een realistisch beeld van de baan.

Vacature

Als Scrum Master bij TouchTribe ben je verantwoordelijk voor de planning van de projecten op de Scrum manier. TouchTribe is een onderdeel van Makerstreet Development dat gespecialiseerd is in front-end development en native app development. Samen met de Teamlead bepaal je wie het beste op welk project gezet kan worden. Je regelt de voorbereiding en plant alles in, zodat alle betrokkenen weten wat er van hun verwacht wordt. Tijdens de sprint ben je de schakel tussen de developers en de klant. Je kunt de wensen van de klant omzetten in user stories en verwerkt deze in de backlog (van Jira). Je doet meestal meerdere projecten tegelijkertijd.

Aan het begin van elk kwartaal maak je een plan voor je persoonlijke ontwikkeling. Hierin wordt gekeken naar persoonlijke interesse en hoe je beter kunt worden in je werk. Je besteedt hier ongeveer 10% van je tijd aan. Je doet dit ook voor de collega’s uit je team. De plannen worden aan de muur gehangen en elke week houdt iedereen zijn ontwikkelingen bij en wordt er actief gedeeld.

Je moet het leuk vinden om met klanten contact te hebben en interesse hebben in app ontwikkeling.

Agenda

Scrum Master Webflight
Daan van Polanen

Op een leuke dag heb ik veel afspraken en zijn we uitgenodigd voor een lunch met een partnerbedrijf. Dat soort extraatjes zijn leuk.

Op een minder boeiende dag is er een beetje sleur. Sommige dingen weet je wel en dan zijn het taken die niet heel vernieuwend meer zijn.

  • 09:00
  • 10:00
  • 11:00
  • 12:00
  • 13:00
  • 14:00
  • 15:00
  • 16:00
  • 17:00
  • 18:00
    • Standup team (WebFlight)
    • Backlog bijwerken
    • Intern overleg met collega's
    • Backlog controleren / maken
    • Meetings met klanten voorbereiden
    • Call met developers uit India
    • Call met klant over nieuwe feature request
    • Administratie bijwerken
    • Lunch met collega's buiten de deur
    • DISC training georganiseerd door collega's
    • Retrospective voorbereiden
    • Borrel met collega's

Voorbeeld uit de praktijk

Een klant (waarvoor een app wordt ontwikkeld) geeft aan dat zij een knop aangepast willen hebben, terwijl dat niet binnen de scope van het project past. Wat doe je?

Voorafgaand van een project breng je de scope in kaart. De klant wil dat er een fixed price is. Op basis van die prijs en de wensen ga je alle functionaliteiten in de backlog invullen. Eventuele aanpassingen van een knop zijn daar dus niet in opgenomen.

Als de klant tijdens het project zo’n aanpassing wil doorvoeren, dan kun je even contact opnemen met de developers om te vragen hoe lang zij denken dat het gaat duren. Als zij bijvoorbeeld zeggen dat de aanpassing twee dagen zal duren, dan communiceer je dat naar de klant. Het kan zijn dat de klant de ‘estimate’ van twee dagen te hoog vindt. Aangezien de developers het niet voor niets zo inschatten, moet je dan uitleggen dat dit nou eenmaal de situatie is.

Het is dan aan de klant om te beslissen of de kosten van het project omhoog gaan of dat de nieuwe feature niet nodig is. Het kan voorkomen dat de klant vindt dat het wel binnen de scope van het project valt. Dan ga je onderbouwen waarom dat niet zo is. Bij kortere projecten is de scope heel duidelijk, maar bij langere projecten zal de scope lastiger te bepalen zijn en krijg je soms een meer ingewikkelde discussie met de klant.

Het is in ieder geval belangrijk om in zo’n situatie niet direct toe te geven, omdat de klant altijd meer wil. Het beste kun je direct afkappen en duidelijk zijn dat er extra budget nodig is als ze iets nieuws willen. Uiteindelijk gaat het om verwachtingsmanagement.

Groeipad

Je begint als Scrum Master. Hoe je doorgroeit binnen het bedrijf hangt af van de persoonlijke groei die je doormaakt. Je stelt een persoonlijk ontwikkelplan samen waaraan je wekelijks +/- vier uur kunt besteden.

Scrum Master
Senior Developer
Team Lead

Werken bij MakerStreet Development

MakerStreet is een 'full service digital agency' waaronder de bedrijven Makerstreet Development, Makerstreet Design, Makerstreet Interim, Makerstreet Marketing en Makerstreet Innovation vallen. Makerstreet Development is gericht op digitale innovatie en transformatie en heeft drie specialisaties: TouchTribe (front-end development en native app development), TechTribe (PHP solutions) en WebFlight (low-code development).
  • Hoofdkantoor in Amsterdam
  • Actief in Nederland, België, Duitsland en Engeland
  • 17% / 83%
  • Gem. leeftijd 29 jaar
  • 200 werknemers in NL

Collega's

Daan van Polanen (29) - Scrum Master, WebFlight

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik kende de eigenaar van WebFlight en wist dat hij op zoek was naar een project manager. Toen ik afgestudeerd was, leek het me leuk om bij WebFlight te beginnen als projectmanager.

Wat was je vorige baan?
Junior Business Developer bij Velocitas

Wat doe je in je vrije tijd?
Wielrennen, gamen, kickboksen, spelletjes met vrienden, leuke dingen met mijn vriendin en vakantie.

Martijn Hermans (30) - Tech Lead Front-End

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben hier gaan werken omdat het bedrijf wilde groeien, maar dit niet ten kosten wilde laten gaan van een gezellige sfeer. De manier waarop projecten werden uitgevoerd betekende meer verantwoordelijkheid voor de teamleden, met een gezond vangnet indien nodig.

Wat was je vorige baan?
Developer bij een full service digital agency, freelance developer bij native projecten en de internet afdeling opgezet bij een digital design & branding bedrijf.

Wat doe je in je vrije tijd?
Sporten (rugby, zwembad, gym) en computerspelletjes.

Ezra Waalboer (25) - Full Stack Developer, TechTribe

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben bij TechTribe gaan werken omdat ik hier de kans krijg om aan veel verschillende projecten te werken. Ik houd van een beetje variatie in mijn werk.

Wat was je vorige baan?
Back-end Developer

Wat doe je in je vrije tijd?
Stappen met vrienden.

Tom Hoogenboom (27) - Front-end Developer, TouchTribe

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik heb voor TouchTribe gekozen omdat ik het gevoel had dat ik mezelf er goed zou kunnen ontwikkelen.

Wat was je vorige baan?
Front-end Developer bij KVSA B.V.

Wat doe je in je vrije tijd?
Met vrienden in de kroeg hangen, fotograferen en reizen.

Nikki Mensink (24) - Software Consultant, WebFlight

Waarom ben je bij dit bedrijf gaan werken?
Ik ben bij WebFlight gaan werken omdat het een jong bedrijf is met enthousiaste, ambitieuze en gezellig collega's. Er wordt gekeken naar wat het beste bij jou past en er wordt tijd vrijgemaakt zodat je je daarin kan ontwikkelen (4 uur per week).

Wat was je vorige baan?
Werkstudent/Data analist - MIcompany

Wat doe je in je vrije tijd?
Duiken, kickboksen, winkelen, terrasje pakken, dansen, lezen en koken.

Interessante baan?